Wat is travel retail?
In Nederland wordt er onder retail het woord detailhandel verstaan. Oftewel de tussenschakel tussen de producent en de consument. Het verschil tussen gewone retail en travel retail is dat deze zich vooral richten op veerboten, vliegtuigen, luchthavens, cruiseschepen en winkels die zich bevinden aan de grens. Travel retail is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Benieuwd hoe dat komt en wat het precies is? Lees dan verder!
De winkeltjes op de luchthaven
Een goed voorbeeld zijn de winkeltjes die je tegenkomt op de luchthaven als je met het vliegtuig op vakantie of op zakenreis gaat. Deze komen je vast wel bekend voor als je op de luchthaven bent en in de aankomst- of vertrekhal aankomt. Hier zijn een hoop winkeltjes en eettentjes te vinden. Dit is op bijna iedere luchthaven en in elk land met elkaar te vergelijken. Of je nou op de luchthaven in Nederland bent of op Barcelona. Veel mensen kopen hier voordat ze vertrekken naar hun vakantieland nog de laatste dingetjes zoals een zwembroek, zonnebril of een lekkere parfum.
Travel retail groeit steeds meer
Steeds meer mensen gaan met het vliegtuig of met een cruiseschip op vakantie of op zakenreis. Dit is de reden waardoor de international travel retail een markt is die steeds meer groeit. Een andere factor die hierbij een rol speelt is dat mensen steeds meer te besteden hebben waardoor ze meer producten kopen bij bijvoorbeeld zo’n winkeltjes op de luchthaven of op een cruiseschip. Hier speelt ook bij mee dat de mensen die daar rondlopen tijd over hebben omdat ze wachten totdat hun vliegtuig vertrekt. De koopmogelijkheden zijn ook erg uitgebreid op de luchthavens, vroeger waren er een paar kleine winkeltjes terwijl tegenwoordig er volledige winkelcentrums te vinden zijn.
Grootste inkomensbron
De grootste inkomensbron binnen de international travel retail zijn de luchthavens. Op deze plekken worden de meeste producten verkocht en dit groeit elk jaar weer verder. Op de luchthaven kun je veel producten kopen waar je geen of weinig belasting over hoeft te betalen. Dit is een reden waardoor veel mensen hier hun producten kopen en daardoor dus geld besparen in hun portemonnee.